טיול לריבייריה הצרפתית

הריביירה הצרפתית שבדרום צרפת היא אולי ענקית בשטחה, אך פשוט יחסית לתכנן בה טיול ובעיקר אם מתכוננים לעניין כהלכה. הריביירה הצרפתית, הידועה גם בשם Côte d’Azur – "חוף התכלת", היא אזור יפהפה, המתחיל מזרחה לאורך החוף ממנטון (Menton) ומונקו וממשיך עד ל – Théoule sur Mer ומעלה לכיוון האלפיים הדרומיים של צרפת. בריביירה הצרפתית תמצאו כמה ערים חביבות, ביניהן העיר קאן הידועה וניס המפורסמת, כ-14 פארקים טבעיים, חורבות רומאיות, כפרים מתקופת ימי הביניים ואפילו מספר אטרקציות ייחודיות, כמו צפייה בלווייתנים שאותם אפשר לראות ממש בסמוך לחוף. 

הריביירה הצרפתית היא לא רק מקום לבלות בו בחודשי הקיץ. נכון, הערים שבה ושאר נקודות העניין שבריביירה הצרפתית נהנות מטמפרטורות חמימות החל מחודש יולי, בדיוק כשההמונים מתהלכים להם לאורך השדרות וממלאים את חופי הרחצה, אך חודשי החורף ידועים כאחד מהסודות השמורים ביותר של הריביירה הצרפתית עם השלג הקסום, שיורד מהשמיים כשעתיים נסיעה צפונית לחוף. שילוב בין האפשרויות השונות יאפשר למתכננים טיול לריביירה הצרפתית להפיק את המרב מהשהייה באחד האזורים היפים ביותר באירופה ובדרום צרפת בפרט וליהנות מכמה ימים קסומים (או יותר) עם האנשים שאוהבים.

 

מתי כדאי לצאת לטיול בריבייריה הצרפתית

גבעות מגנות על הריביירה הצרפתית מכיוון מערב והרי האלפים מגנים עליה מצפון מערב. המשמעות לכך היא אקלים ים תיכוני נוח ונעים לאורך כל ימות השנה. אם אתם מגיעים לאזור הזה, הסבירות לימים שמשיים היא גבוהה מאד (יש בה קרוב ל-300 ימי שמש) ומעט ימים גשומים ש"נופלים" לרוב על חודשים מרץ ואפריל ועל אוקטובר ונובמבר. יוני וספטמבר הם שני החודשים המומלצים ביותר לטייל באזור ואילו החודשים יולי ואוגוסט נחשבים לשיא עונת התיירות בריביירה הצרפתית. בחודשים אלה נוהרים אל חופי הרחצה המוני תיירים ולא פשוט למצוא מיטות שיזוף פנויות וכמובן גם מקומות לינה. 

הגשם והקור, המאפיינים את חודשי החורף, פחות רלוונטיים לאזור הזה מה שאומר שהטמפרטורות בחודשים הקרים אינן יורדות מתחת לאפס. יחד עם זאת, העיירות הגדולות, כמו גם הכפרים הקטנים שבריביירה הצרפתית לא מוותרים על חגיגות חג המולד המסורתיות ועל השווקים המקסימים, הכוללים יין חם וטעים ותוצרת מקומית, המוצעת למכירה בדוכנים. 15 אתרי הסקי של האזור נפתחים לגולשים בחודש דצמבר והקרובים שבהם נמצאים במרחק נסיעה של קצת יותר משעתיים מהעיר ניס. בחודש פברואר מארחת ניס את אחד מאירועי החורף הבולטים של הריביירה, הקרנבל השנתי בן 15 הימים, הכולל מצעדים וחגיגות רבות. בעיר מנטון מתקיים פסטיבל בן שלושה שבועות – פסטיבל הלימון שבו משולבים כ-140 טונות של תפוזים ולימונים במיצגים שונים.

 

איך מגיעים לכאן (וגם לקאן)

נוח וקל מאד להגיע לריביירה הצרפתית אם רוצים להתמקד בטיול אך ורק בה. ישנן טיסות ישירות לניס, היוצאות מישראל באופן תדיר, ונוחתות בשדה התעופה שלה, הנחשב גם לשדה התעופה המרכזי של הריביירה עצמה. ישנן גם טיסות לקאן מישראל, המאפשרות לכל המעוניינים לנצל את יופייה של העיר ולשלבה בעת הביקור בריביירה אם רוצים. השוכרים רכב יוכלו להגיע אל הריביירה הצרפתית דרך הכביש המהיר, כביש A8 או La Provençale, המחבר את ניס לאקס אן פרובאנס (Aix-en-Provence) במערב אל הגבול האיטלקי שבמזרח. מי שמגיע לניס מכיוון פריז צפויה לו נסיעה של כשמונה שעות, 950 ק"מ. מי שלא רוצה לנהוג, יוכל לנצל את מערכת הרכבות המצוינת של צרפת, שמקשרת את הריביירה הצרפתית עם יעדים אחרים ברחבי צרפת, כמו גם עם ערים מרכזיות באירופה. נסיעה ברכבת המהירה (TGV) מפריז לניס, למשל, נמשכת כחמש שעות וחצי.

 

פתרונות תחבורה בריבייריה הצרפתית

רבים מהמטיילים הישראלים בוחרים "לעשות" את צרפת באמצעות רכב שכור, שמביא אתו יתרונות רבים ובעיקר את האפשרות לעצור כמעט בכל מקום שרוצים בשילוב עם עצמאות מלאה. יחד עם זאת, חשוב לדעת שישנם פתרונות תחבורה נוספים, הנחשבים לנוחים ויעילים מאד, המהווים חלופה לא רע למטיילים, לרבות לאלה המעוניינים להתמקד בטיול שלהם בריביירה הצרפתית היפה. אוטובוסים ורכבות נחשבים לשכיחים מאד באזור הזה והם מחברים בין עיירות החוף לכפרים העתיקים מתקופת ימי הביניים. אפשר לרכוש כרטיס מיוחד, שיאפשר לכם לעלות על האוטובוסים המקשרים את ניס עם העיירות הסמוכות כמו גראס, סיינט פול דה ונס (Saint-Paul de Vance), עם הכפר Eze ועם מונאקו. 

הנסיעה מניס למנטון בקו 100 היוצא מהנמל היא אטרקציה בפני עצמה שכן היא כוללת נסיעה לאורך קו החוף היפהפה עם עצירות בעיירות שבסמוך אליו, כמו Villefranche-sur-Mer, Beaulieu, Cap d’Ail ומונאקו. רכבת האקספרס האזורית, או ה – TER, מחברת בין עיירות החוף המרכזיות שברחבי הריביירה, מ – Fréjus ל – Ventimiglia, הראשונה שמעבר לגבול איטליה. רכבות עוברות בכל 30 דקות ורוב התחנות נמצאות במרחק הליכה ממרכז העיירה או מציעות שירותי אוטובוס מהתחנה. ניתן לרכוש כרטיסים מהמכונות לממכר כרטיסי נסיעה, שנמצאות בכל תחנה, רק חשוב לדאוג החתים אותם בתחנה באחת ממכונות האימות לפני שעולים על הרכבת. בין החודשים יוני עד ספטמבר הרכבת שיוצאת למסלול מעגלי – Trains des Merveilles עוברת מניס ל – Tende עם עצירות בכפרים היושבים בסמוך למסלול, כמו Peille. הרכבת מטפסת לגובה של קרוב ל – 3,280 מטרים במהלך הנסיעה בת השעתיים, העוברת גם דרך הפארק הלאומי המקסים Mercantour.

 

ברוכים הבאים לקאן

את הביקור בקאן חובה להתחיל בשוק Forville שב – Le Suquet (החלק העתיק של קאן), שמציע למכירה ירקות, דגים ומוצרים נוספים בימים שלישי עד ראשון. בימי שני הופך השוק לשוק הפשפשים Marche Brocante או לשוק עתיקות. מי שמחפש מותגים או מי שמחפשת תיקים של שאנל, הליכה לאורך השדרה האייקונית de la Croisette היא חוויה בפני עצמה והטיילת בעיר שמשתרעת על פני כמעט שני קילומטרים לאורך מפרץ קאן ומעטרים אותה בוטיקים מעוצבים ומושקעים, כמו גם כמה מהמלונות המפורסמים של העיר, גם היא בהחלט מצדיקה ביקור. 

החופים היפים של קאן הם אטרקציה בפני עצמה והם נחלקים לשני סוגים: חופים ציבוריים וחופים פרטיים. המומלץ ביותר לשחייה הוא החוף Plage du Palais des Festivals והחוף הפרטי, שאליו כדאי להזמין מקום הוא זה של Hôtel Martinez’s Zplage. כדאי מאד לעלות על מעבורת שתיקח אתכם, בנסיעה של 15 דקות בלבד, אל האי Sainte-Marguerite, שמכוסה בעצי אורן ובעצי אלון, המצלים על השבילים שבו המיועדים לטיולים רגליים. באי הקטן יותר Saint Honorat, שגם אליו ממשיכה המעבורת אפשר לבקר במנזר העתיק שבו, היכן שהנזירים שבמקום מכינים יין, העשוי מששת זני הענבים שגדלים במקום.

  

הלאה, אל ניס

העיר ניס ראויה ליותר קרדיט מכפי שמקבלת מהתיירים. בעת ההגעה לניס כדאי מאד שלא לפספס את הטיפוס אל גבעת המצודה, שממנה החלה בנייתה של העיר. מבוך של שבילים מתפתלים מכיוון העיר העתיקה וה – Place Garibaldi שלוקח את היוצאים אליו לטיול קל בן 10 דקות לערך גם מומלצים מאד. יש בעיר טיילת שנבנתה במאה ה – 18 ומדרחוב בחלקה העתיק של ניס, המשמש גם כשוק ביום יום. לאורכו נפתחים הדוכנים, העומדים בשורה, ומציעים את מרכולתם לעוברים ולשבים: ירקות, פירות וגם פרחים. השוק פתוח לאורך כל ימות השבוע, למעט בימי שני, אז משתלט על המקום שוק עתיקות ססגוני. באזור ניס יש למעלה מ-100 מוזיאונים שונים, כאשר 12 מהם מוקדשים לאומן היחיד שגר ועבר בריביירה, כשבעיר עצמה ישנם שני מוזיאונים ששווים עצירה: המוזיאון של מארק שאגאל והמוזיאון של מאטיס. מטיילים שרוצים להעמיק בהיסטוריה וללמוד אודות האמנים של האזור, יוכלו לצאת למסלול מיוחד בעקבות הציירים, מסלול מסומן הכולל העתיקים של יצירות אמנות שונות שהוצבו באותן הנקודות, היכן שהן צוירו.

 

מסלול טיול בריביירה הצרפתית ולחבל פרובאנס הצמוד

מסלול הטיול הזה מתחיל בעיר ניס, בירתו הבלתי מעורערת של האזור. ניס נמצאת כידוע בסמוך לחופיו של הים התיכון, וככזו נהנית מימי שמש רבים. לאחר ביקור בעיר, הכולל הליכה לאורך הטיילת ועצירה גם בעיר העתיקה שלה ובנמל אפשר לצאת אל עיר אחרת, יפה לא פחות, העיר אנטיב (Antibes) שנמצאת במרחק נסיעה של 40 דקות בלבד (דרומית לניס). המרינה המקסימה שלה, שמלאה ביאכטות של עשירים ומפורסמים, היא גולת הכותרת שלה, אך יש בה לא מעט מה לעשות. מוזיאון פיקאסו הוא אחת האטרקציות בעיר וגם מצודת קארה (Fort Carre) שמצדיקה עצירה. פסטיבל הג'ז של אנטיב הוא אירוע שכדאי מאד להגיע אליו, אם כי בפועל הוא נערך בעיירה הקרובה לה ולא באנטיב עצמה (הוא מתקיים בז'ואן לה פן – Juan-les-pins). אחרי יום או יומיים של עצירה באנטיב אפשר להמשיך ישירות אל העיר, שכולנו מכירים בזכות פסטיבל הסרטים המפורסם וכל הסלבריטאים שנוהגים להצטלם בה, העיר קאן. בכל שנה באביב נוהרים לקאן ידוענים, וכמובן לא מעט תיירים שרוצים לראותם מקרוב. בעת השהות בקאן אפשר ליהנות מבטן גב באחד מחופיה היפים וגם משופינג בחנויות היוקרה שבה. יש בעיר מגוון של מוזיאונים ובחודשי הקיץ נערכים בה שלל של מופעים וקונצרטים שונים. 

אחרי התרעננות קלה בקאן, כדאי לצאת אל התחנה הבאה, אל העיירה קאסטלן (Castellane), שנמצאת במרחק של כ-82 ק"מ מקאן. מדובר בעיירה עתיקה קטנה, שנקודת העניין הבולטת שבה היא כנסייה, הניצבת בראשו של צוק תלול המגיע לגובה של כ-184 מטרים. לאחר הביקור שם כדאי להמשיך בנסיעה של שעה אל הכפר התלוי המפורסם – Moustiers Sainte Marie הידוע כאחד מהכפרים היפים והמיוחדים ביותר בצרפת, הן בזכות מיקומו והן בזכות הרחובות המקסימים שבו. עיר עתיקה נוספת היא העיר Apt, שנמצאת במרחק של כ-90 ק"מ מ – Moustiers Sainte Marie. למרות שמדובר בעיר משנת 125 לפני הספירה, היא נחשבת לעיר מרכזית, גדולה ותוססת. השוק שנערך בעיר בכל שבת הוא אטרקציה שלא כדאי לפספס וכך גם הסמטאות הצרות שלה, שכדאי לצעוד לאורכן. אם רוצים להכיר קצת את הכפרים היפים של חבל פרובאנס, שקרוב לריביירה, כדאי להמשיך אל העיר אביניון וממנה אל הכפרים הציוריים המקסימים שנמצאים במרחק של 40 ק"מ בלבד, כמו הכפר Les Baux de Provence. 

העיר Arles היא היעד הבא והיא נחשבת כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. יש בה מונומנטים רבים מתקופת הרומאים וגם מתקופת ימי הביניים והיא ידועה, בין היתר, בזכות הצייר המפורסם ואן גוך, שצייר את ציור החמניות הידוע שלו ממש שם (וגם בעת שהותו בעיר הזו, אגב, הוא כרת את אוזנו וצייר את אותו דיוקן מפורסם, שבו רואים אותו עם חבוש). לסיום – מרסיי היפה, שנמצא גם היא בסמוך לים התיכון. זוהי עיר עם היסטוריה בת 2,500 שנים, הידועה בנמל הפעיל שלה וגם בשוק הדגים המפורסם. מרק הדגים שכולם מכירים הגיע ממנה והתחום הקולינארי בה הוא, ללא ספק, אחת מהנקודות הבולטות שלה.

 

פסטיבלים בריביירה הצרפתית

הריביירה הצרפתית עמוסה בפסטיבלים, וזו, בין היתר, הסיבה מדוע רבים מגיעים עד אליה. עם בוא החודשים החמים וכאשר עונת הקיץ כמעט בשיאה, מתחילים חופי הריביירה להדהד בצלילי אירועי תרבות רבים, החוגגים את כל סוגי האומנויות והמסורות: מופעי תיאטרון, מופעים המקדשים את המסורות המקומיות, מוסיקה, זיקוקים ועוד. אחד הפסטיבלים הידועים של הריביירה הוא פסטיבל הג'אז של ניס. הפסטיבל הזה ממציא את עצמו מחדש כבר יותר משבעה עשורים והוא ללא ספק אחד מפסטיבלי המוסיקה הוותיקים והיוקרתיים ביותר שמתקיימים בריביירה הצרפתית. בכל שנה נפגשים כוכבי ג'אז רבים על בימות העיר כדי להביא לידי ביטוי את אחד הז'אנרים היפים והמיוחדים ביותר של המוסיקה. רשימת האורחים של הפסטיבל מורכבת מנשים וגם גברים, המקדישים למוסיקה הזו לא מעט שעות ומופיעים בכל רחבי העיר. פסטיבל מיוחד נוסף בניס הוא פסטיבל הספרים. הפסטיבל הזה הוא הזדמנות נפלאה לגלות את הסופרים הצרפתיים וליהנות, "על הדרך", מהאווירה הקסומה של העיר. הפסטיבל נערך בגני Arena de Cimez ומושך אליו הן מקומיים והן תיירים. 

כשמדברים על פסטיבלים, אי אפשר שלא להזכיר את פסטיבל הקולנוע הבינלאומי שנערך בכל שנה בחודש מאי בעיר קאן ושומר על מקום של כבוד ברשימת הפסטיבלים העולמיים. הפסטיבל הזה מפורסם בעיקר בזכות ביקורם של המפורסמים והעשירים, שחקני ושחקניות קולנוע שכולם מכירים, שמסתובבים להם בעיר בזמן ההקרנות ומשאירים אחריהם אבק של כוכבים… פסטיבל נוסף בעל שם עולמי הוא פסטיבל קאן לאמנות פירוטכנית, שמושך אל העיר בכל שנה למעלה מ-100 אלף איש. הפסטיבל, שקיים מאז שנת 1998, מאיר את האיר באלפי אורות במשך שישה ערבים רצופים והוא מאגד תחתיו את מיטב האמנים בעולם בתחום זה. מופעי האורות והפירוטכניקה עוצרי נשימה ובהחלט מצדיקים עצירה בעיר באותה התקופה. ואיך אפשר בלי פסטיבלים על החוף? בכל שנה נערך בחופי קאן פסטיבל מוסיקה אלקטרונית עם השמות הגדולים ביותר בתחום זה. הפסטיבל כולל רציף ריקודים ענק למשתתפים ואווירה ססגונית, קצבית ושמחה.

 

החופים השווים של הריביירה הצרפתית

חופי הריביירה הצרפתית ידועים ביופיים המיוחד ובקוו המים המרהיב שלהם. אחרי שיוצאים מפריז, העיר הגדולה וגם עוזבים את הכרמים היפים של בורדו, אפשר להתחיל לחקור את הצד השופע והמיוחד יותר של צרפת, זה העמוס בחופים מדהימים. המבקרים בריביירה הצרפתית יוכלו ליהנות מ"בטן גב" באחד מהחופים, בעודם לוגמים יין משובח או צופים לכיוון האופק הרחוק או אולי לבלות בפעילות ספורט חוף חביבה כדי לחלץ קצת את העצמות. החופים בעיירות הריביירה הצרפתית הם הזדמנות ליהנות מצרפת האחרת וגם לספוג לא מעט את קרני השמש החמימות, ובייחוד אם מגיעים אליהם בין החודשים יוני וספטמבר, הנחשבים לתקופה המומלצת ביותר לביקור.

 

Plage de Pampelonne

לא רחוק מסנט טרופז נמצא אחד החופים היפים וגם הפופולאריים ביותר של הריביירה הצרפתית. החוף הגרנדיוזי הזה מושך אליו המונים והוא נמצא במיקום אידיאלי כדי לשרוץ כמה שעות תחת השמש, אל מול הים. מומלץ מאד להגיע אליו בשעות הבוקר המוקדמות יותר כדי להימנע מהצפיפות והקהל הרב, שנוהר אליו בעיקר בשעות אחר הצהריים. La Garoupe Beach – הנה הזדמנות מצוינת ליהנות מחוף חולי לבן יפהפה וממים צלולים. החוף הזה, אחד מהחופים הבולטים של אנטיב, מציע ערסלים לנוח בהם מול הים וגם אווירה נעימה.

 

החופים של קאן

ברובם הם חופים פרטיים, מה שמבטיח למבקרים בהם קצת יותר שקט, בהשוואה לחופים אחרים. אפשר לנצל את ההזדמנות לעצור לארוחה טובה באחת המסעדות הסמוכות או לשופינג קצר בבוטיקים המשגעים שבסביבה.

 

Larvotte Beach

ברוכים הבאים לחוף של מונקי, שופע היאכטות האקסלוסיביות שמעטרות אותו ומקשטות אותו מכל עבר וגם בהמוני אנשים משתזפים. החוף של ניס הוא באורך של חמישה קילומטרים והליכה לאורכו, מקצה אחד לקצהו השני, תיקח לכם וודאי כשעה. זהו חוף חולי יפהפה, שנמצא בסמוך לטיילת מתויירת מאד, שצמודים לה מלונות, גלריות וגם מסעדות טובות. החוף של סנט טרופז הוא חוף רחצה עם לבוש מינימלי (לעיתים קצת יותר, לעיתים פחות), היכן שעשירים רבים נוהגים לבלות בימים הקייציים שטופי השמש. אין הרבה מה לעשות בו חוץ מ"בטן גב" ואולי גם סלפי מהיר עם אחד המפורסמים, שנוהגים להגיע אליו.

 

Saint-Maxime

החוף החולי המקסים הזה משתרע לאורך של כ-11 ק"מ. הוא סמוך לעיירת הנופש (באותו השם), עיירה פשוטה בסגנונה ונעימה וקל מאד להגיע אליו מהעיר ניס, מקאן וגם ממרסיי.

 

Villefranche-sur-Mer

כמה דקות נסיעה מניס תגלו חוף סלעי אלגנטי מקסים, היכן שידוענים רבים נוהגים לבלות את חופשת הקיץ שלהם. החוף הזה מציע כיסאות נוח וגם לא מעט מקומות לאכול בהם. 

אז מה היה לנו עד עכשיו?