כסף ועלויות בצרפת

צרפת מצטיירת כארץ של שפע ועושר – עושר קולינרי, מטבחי יוקרה וחומרי גלם ייחודיים, אנשים אופנתיים, מוזיאונים המציגים את יצירות האמנות הגדולות בעולם, מגדלי פאר ומוסיקה ייחודית.

 

טיול בצרפת נשמע כמו תענוג יקר במיוחד, אבל אפילו במדינה מערבית ועשירה כמו צרפת, תוכלו לטייל במגוון תקציבים, אם תבחרו נכון את המרכיבים השונים לחופשה שלכם ואם תתכננו אותה היטב מראש.

אז כמה יכול לעלות לכם טיול בצרפת, בין אם אתם מטיילים בהרכב משפחתי, עם , או בלי ילדים קטנים, אם אתם מטיילים בתקציב בלתי מוגבל, או בתקציב ממוצע והאם הוא יכול להתאים גם לתרמילאים עם תקציב מינימלי?

 

מועד הטיול בצרפת

בין הבחירות המשפיעות ביותר על תקציב הטיול נמצאות הבחירה במועד הטיול – ככל שמועד הטיול שלכם רחוק יותר מעונות התיירות העמוסות, כך גם יורדים המחירים ואפשר לטייל בפרובנס, למשל, דווקא בסתיו ולהנות ממחירים יחסית נמוכים – פשוט מפני שזהו בדיוק סוף עונת התיירות.

מלבד המחירים הנמוכים יחסית, תהנו גם מאתרים שקטים ותקבלו חופשה אינטימית ורגועה, בלי המוני תיירים בכל פינה.

 

יעד הטיול בצרפת

הבחירה השניה, שתוכלו לקחת בחשבון בעת תכנון התקציב לטיול שלכם היא יעד הטיול.

צרפת היא אמנם אחת המדינות המתויירות ביותר בעולם והיא באמת מדינה יקרה יחסית, אבל היא גם מדינה גדולה מאוד, עם אזורים שונים, שיש ביניהם הבדלים מהותיים במסורת האוכל, במנטליות וגם במחירים.

 

האזורים היקרים ביותר בצרפת הם כמובן פריז, חופי הים התיכון, עמק הלואר המתוייר ודורדון. מלבד פריז, גם ניס, ליון ובורדו הן ערים יקרות, למרות שגם בהן אפשר לתכנן טיול בתקציב מתון.

 

בכל אופן – יתר האזורים בצרפת הם פחות מתויירים ולכם גם המחירים בהם פחות גבוהים, כך שאם אתם מעוניינים לטייל בתקציב נמוך, או מתון, תוכלו לנסוע לאזורים הפחות מוכרים של צרפת ולהרוויח על הדרך גם טיול מקורי, באתרים פחות עמוסים ומתויירים.

 

לצורך חישוב הרף הגבוהה ביותר של תקציב לטיול בצרפת, תוכלו לקחת את העלויות הגבוהות של פריז. 

בהשוואה למקומות אחרים בצרפת, היא נחשבת ליקרה במיוחד, אם כי המחירים שלה דומים מאוד למחירים המוכרים לרובכם מתל אביב, למשל והיא יכולה לשמש לכם אינדיקציה טובה לעלויות כלליות של יום טיול בצרפת:

 

לצורך תמחור יום טיול בפריז, עבור תייר ממוצע, נתייחס לעלויות של נסיעות בתחבורה ציבורית (בכל מקרה עדיף להימנע מנסיעה ברכב שכור, או במונית בעיר האורות), כניסה לאתר תיירות אחד בתשלום, ארוחה אחת במסעדה ממוצעת, עלויות של מוצרים לארוחת בוקר בשוק, או במרכול,  וגם תקציב קטן לשופינג.

אם תעמדו בתכנון היומי הזה, פחות, או יותר, תוכלו להסתדר בפריז עם תקציב של 100-150 אירו ליום, לא כולל לינה.

זהו אינו תקציב נמוך כלל, אך הוא מתייחס לטיול בעיר היקרה ביותר בצרפת ולעלויות ממוצעות. אם אתם מעוניינים לבדוק אפשרויות נוספות, אתם מוזמנים להמשיך לקרא.

 

צרפת בכל תקציב אפשרי

למרות התדמית (המוצדקת) של צרפת כיעד יוקרתי לטיול, אפשר לטייל בה במגוון תקציבים ולהנות מהחופשה, בין אם אתם מטיילים בתקציב בלתי מוגבל ובין אם אתם בתקציב נמוך במיוחד. איך עושים את זה?

 

טיול בתקציב נמוך

אם אתם רוצים לטייל בתקציב נמוך, תוכלו לתכנן טיול תרמילאים. בטיול כזה תוכלו ללון באכסניות, או אתרי קמפינג, לאכול בעיקר ארוחות שתכינו לעצמכם, לאחר קניות במרכולים ובשווקים ולנסוע בתחבורה ציבורית בלבד. טיול כזה עשוי לעלות לכם כ-50 אירו ליום. בנוסף, טיול מחוץ לעונת התיירות מוזיל מאוד את העלויות ובמקרה כזה, תוכלו ללון גם בבתי מלון מעט יותר מפנקים וגם לאכול מדי פעם במסעדה טובה. עוד שיקול שכדאי לקחת בחשבון הוא אזורי הטיול. עד כמה שפריז מושכת ומעניינת, היא גם היעד היקר ביותר בצרפת ואם תוכלו לוותר עליה, סביר להניח שתוכלו גם להוזיל את הטיול שלכם במידה רבה.

 

טיול בתקציב ממוצע

אם אתם מטיילים בתקציב ממוצע, עם ילדים, או בזוג, בקבוצה, או לבד, תגלו שהמחירים בצרפת גבוהים במעט מאלה הנהוגים בישראל. לימה במלון ממוצע תעלה לכם בסביבות 90 אירו לאדם ללילה, 3 ארוחות במסעדות ממוצעות יעלו לכם בין 70 ל-100 אירו לאדם ליום. נסיעות ברכב שכור יעלו 40 אירו ליום בקירוב ובמוניות ספיישל בתוך הערים המחיר בסביבות 5 אירו לנסיעה. בסך הכל, טיול בתקציב ממוצע בצרפת יעלה לכם לפחות 130 אירו ליום לאדם.

 

טיול בתקציב גבוהה

אם אתם יכולים להרשות לעצמכם לטייל בתקציב גבוה, או בלתי מוגבל, הרי שהשמיים הם הגבול, אך חישוב מהיר של הוצאות קבועות ליום טיול בצרפת בתקציב גבוה, ייתן לכם אינדיקציה די ברורה: לינה במלונות יוקרה תעלה 150 אירו ללילה לאדם בקירוב ואם אתם מתכננים ללון במלון היקר ביותר בסביבה, תוכלו להוציא גם 400 אירו ללילה לאדם.  ארוחה מלאה במסעדת יוקרה צרפתית, יכולה בקלות להגיע למחיר של 100 אירו לאדם ונסיעה ברכב שכור תוסיף לעלויות היומיות כ-50 אירו ליום. אפשר לטייל בצרפת ולהתפנק במסעדות ומלונות מהשורה הראשונה, לבלות באטרקציות הכי שוות ולעשות קניות בחנויות בוטיק גם בתקציב של 400 אירו ליום, או הרבה יותר. טיול מאורגן, בתנאים מפנקים, בין הכרמים והיקבים היוקרתיים במדינה, יעלה קרוב ל-1000 אירו ליום.

 

מה עוד כדאי לקחת בחשבון כשמתכננים את התקציב?

  • טיפים במסעדות – המנהג בצרפת דומה לזה שאצלנו בארץ – על פי חוק, המסעדות צריכות לקחת  10% ממחיר החשבון, עבור דמי שירות, אך לא תמיד הן עושות כך ובכל מקרה, נהוג להוסיף על סכום זה לאות הערכה על שירות טוב.
  • אם אתם לנים במלון וקיבלתם שירות של נשיאת המזוודות לחדר – יצפו מכם להשאיר טיפ.
  • גם המדריך במוזאון, או בסיור, יצפה מכם להשאיר לו טיפ כאות הוקרה על שירות טוב.
  • כייסים – אם לא תיזהרו באזורים מתויירים, הכייסים המקומיים עלולים לעלות לכם הרבה כסף. כדאי לקחת אתכם חגורת כסף ולשמור היטב על המזומנים.
  • אם אתם נוסעים ברכב שכור בצרפת, דעו שחניה בערים הגדולות יכולה להיות יקרה מאוד וזו אחת הסיבות שכדאי לנסוע בתחבורה ציבורית בתוך הערים. חניה במקום אסור עלולה לגרור קנס, כך גם אם יתפסו אתכם עם טלפון נייד בעת נהיגה.
  • המרת כספים לאירו יקרה יותר בצרפת ולכן כדאי לדאוג לעניין לפני הנסיעה.
  • אם אתם לא רוצים לנסוע עם מזומנים לצרפת, תוכלו לקחת אתכם המחאות נוסעים – עבורן שער ההמרה משתלם יותר ממזומן ותוכלו גם להשתמש במכשירי הכספומט הפזורים במדינה ונותנים שירות לכל סוגי הכרטיסים הבינ"ל.
  • קניות בכרטיס אשראי דווקא, יעניקו לכם יתרון של שער חליפין משופר.
  • בחנויות בערים הגדולות לא נהוג להתמקח, אבל אם תקפידו לברך לשלום את המוכר בנימוס ורצוי בצרפתית – אולי תקבלו יחס אדיב וידידותי. לעומת זאת, בשווקים אפשר לנסות להתמקח, אם כי גם שם – המוכרים יכבדו אתכם ביחס ידידותי אם תנהגו בנימוס ואדיבות ואם תשכחו לעשות זאת, תקבלו יחס צונן ומוכר שלא ממש מעוניין למכור לכם, כל שכן לעשות לכם הנחה.
  • אם אתם רוצים לעשות שופינג בצרפת, חפשו את קניוני העודפים ונסו להגיע בעונת הסיילים.
  • אם אתם נוסעים לחופשת סקי בצרפת, קחו בחשבון, כי חבילת סקי תהיה במרבית המקרים יקרה מחופשה שתארגנו בעצמכם. אם תוכלו להרכיב לבד את חופשת הסקי שלכם, תצליחו לחסוך כמה אחוזים טובים בעלויות.

 

לסיכום – תכנון מוקפד של הטיול יעזור לכם להיצמד לתקציב

 

אחרי שתכננתם את התקציב לנסיעה ואתם כבר יודעים איזה סוג של חופשה בצרפת תהיה לכם, אילו מסעדות יתאימו לתקציב שלכם, היכן תלונו ובאיזה סוג של תחבורה תשתמשו – הוסיפו לפחות 10 אחוזים לתקציב הסופי, כדי שתהיה לכם אפשרות להיות ספונטניים ולשלם גם על דברים שלא תכננתם מראש, או לא ידעתם שתצטרכו.

זכרו, שככל שהטיול מתוכנן טוב יותר, כך גדל הסיכוי שלכם להיצמד לתקציב ולהנות מכל רגע.

אז מה היה לנו עד עכשיו?