צרפת עם ילדים

צרפת היא יעד נהדר לחופשה עם ילדים. ישראלים רבים בוחרים להגיע אליה עם ילדיהם בחופשת הקיץ וגם בחגים ומשלבים, בעת השהות בה, ביקור במגוון רחב מאד של אתרים. צרפת היא הרבה יותר מפריז, עיר האורות היפה, וכאשר מדובר במשפחה עם ילדים – על אחת וכמה וכמה. יש משהו מיוחד מאד במדינה הזו, שמביאה אתה ניחוחות אירופאיים קלאסיים. יש בה ערים גדולות ידידותיות מאד, פארקים שאסור לפספס, נופים מרהיבים בנקודות שונות בה ומגוון של נקודות שהעצירה בהן היא בגדר חובה. אל צרפת אפשר להגיע עם ילדים בני כל הגילאים ובכל עונה בשנה כמעט. הסוד הוא לתכנן את החופשה כהלכה ולקחת בחשבון פרמטרים חשובים, כמו מזג האוויר, גיל הילדים וגם האטרקציות המוצעות להם.

 

צרפת – למה דווקא בה?

טיסות ישירות לצרפת, ולמגוון של יעדים, הן בהחלט סיבה טובה לארוז את כל המשפחה ולצאת לחופשה קצרה או ארוכה בצרפת עצמה. בתוך כחמש שעות וקצת מגיעים לפריז, בירת צרפת, ממנה אפשר להתחיל את הטיול או בה אפשר להתמקד לאורך כל החופשה. הטיסות הללו מוצעות על ידי מספר חברות תעופה ומחירן בהחלט סביר. לאורך כל השנה ישנן טיסות לצרפת בתדירות גבוהה ולמעשה – אין עונה אחת שנחשבת ל"חמה". צרפת היא יעד מושלם לכל המשפחה לאורך כל עונות השנה והטיסות הסדירות שיוצאות אליה, וגם טיסות ה – Low Cost הן בהחלט הזדמנות טובה לזמן איכות משותף.

מעבר לכך, צרפת היא מדינה מערבית ומודרנית מאד. קל יחסית לטייל בה, היא מספקת את כל הפתרונות הנדרשים למשפחות עם ילדים, כולל דירות נופש אם רוצים, והאתרים בה מותאמים בחלקם גם לביקור עם קטנטנים. אפשר לשכור רכב לאחר הנחיתה בפריז ולארגן טיול כוכב. אפשר להמשיך אחרי פריז ליעדים נוספים בצרפת או לנצל את ההזדמנות גם לביקור במדינות שקרובות אליה. האפשרויות שמציעה צרפת, בכל הקשור לאטרקציות, הן רבות ומגוונות מאד ויכולות להתאים לכל תקציב.

 

טיפים ודגשים חשובים לתכנון טיול עם ילדים בצרפת

העונה בשנה – מזג האוויר בצרפת הוא מזג אוויר אירופאי טיפוסי, אם כי לא קיצוני מדי. הן חודשי הקיץ והן חודשי החורף נחשבים כחודשים מתונים יחסית, בכל הקשור למזג האוויר, ולרוב הוא נוח, כפי שקורה בפריז עצמה. בסמוך לים התיכון וגם בחלקה הדרום מערבי של צרפת יש אמנם כמות רבה מאד של משקעים במהלך חודשי החורף, אך חודשי הקיץ חמימים ונעימים מאד ומפצים על כך. בחלקה הצפון מערבי של צרפת (אזור בריטני) יורד גם לא מעט גשם וחודשי הקיץ קרירים באופן יחסי, כך שמי שרוצה לברוח מהחום הישראלי המעיק, ובייחוד בחודשים יולי ואוגוסט, זוהי הכתובת הנכונה עבורו. שלגים בצרפת יורדים בייחוד באזורים ההרריים שבה, כמו הפירנאים, האלפים וגם אוברן. חופשת סקי או חופשה עם קסם חורפי נהדר אפשרית במקומות אלה תודות לשלג, המכסה אותם ולאווירה הנפלאה, המאפיינת את האזור בתקופה זו של השנה. 

הזמנה מראש – מכיוון שמדובר ביעד מבוקש מאד ולאורך כל חודשי השנה, כדאי מאד להזמין כרטיסי טיסה מראש, ובייחוד אם מתכננים חופשה עם כל הילדים, וגם מקומות לינה. בפריז, למשל, העיר הגדולה, יש מבחר עצום של פתרונות לינה אך אם מגיעים עם המשפחה חשוב לחפש כאלה, המתאימים גם ללינה עם ילדים. ישנן דירות רבות שניתן להזמין לכמה ימים ופתרונות נוספים. הזמנה מראש במקרים אלה היא הכרחית כדי לשריין אותם או את הפתרונות האחרים בהתאם למועדים שבהם מטיילים. מעבר לכך, הזמנה מראש מאפשרת גם מציאת טיסות ומקומות לינה במחירים אטרקטיביים יותר. 

בחירת מסלולי הטיול – בניית חופשה משפחתית לצרפת יחד עם הילדים מצריכה זמן וגם סבלנות. כדי ליהנות מטיול מוצלח מומלץ מאד להכיר את האתרים ואת המסלולים וגם לקחת בחשבון את תחומי העניין של הילדים וגם את הגילאים. ילדים קטנים יתקשו בנסיעות עם מרחקים ארוכים או בביקור באטרקציות מאתגרות מדי או כאלו המצריכות סבלנות רבה. ילדים גדולים (נוער ובוגרים) ייתכן וישתעממו מאתרים מסוימים שרלוונטיים לקטנטנים יותר או למבוגרים. ולכן, חשוב שהחופשה שאותה מתכננים וזו גם שמשקיעים בה לא מעט כסף תענה על הצרכים של כולם (עד כמה שניתן) ותספק את המענה המתאים. כדאי מאד להיעזר במשפחות אחרות שיצאו לטיול דומה (ובייחוד אם מדובר בטיול בצרפת שהוא בפעם הראשונה) ולאסוף מהן טיפים והמלצות.

מתי לנסוע – זו שאלת השאלות. כאמור, כל עונה היא טובה ומוצלחת לביקור בצרפת עם הילדים. יחד עם זאת, ישנם מספר מועדים בשנה שחשוב לקחת אותם בחשבון שכן הם עשויים להשפיע על מידת הצפיפות בכבישים ושעות הפעילות של אתרים שונים. למשל, ה-14 ביולי, "יום הבסטיליה", הוא יום העצמאות של צרפת. המשמעות לכך היא שצרפתים רבים נוהגים לנצל את היום הזה, יום חופש, לטיולים ולנסיעות לאתרים שונים. הכבישים עשויים להיות עמוסים ופקוקים מאד, בהשוואה לימים אחרים, וגם האטרקציות הרבות, ובייחוד אלו המותאמות למשפחות עם ילדים. 

חלוקה לאזורים – כאשר מתכננים טיול, כדאי להתייחס לאזורים השונים בצרפת, המציעים כל אחד מהם אטרקציות שונות ונקודות עניין רבות, שאת חלקן מומלץ שלא לפספס. פריז והאזור המקיף אותה Île-de-France הוא אזור נחשק ובייחוד לאור העובדה שמדובר באזור עם עיר בירה גדולה, יפה וגם כזו העמוסה באטרקציות שונות. חלקה הדרום מזרחי של צרפת גם הוא אזור יפהפה, שפעמים רבות נוהגים לשלב אותו בטיול. חבל פרובאנס והאלפים הצרפתיים – Provence-Alpes-Côte d'Azur נמצאים בו ויש שפע של אפשרויות, העומדות לרשותם של המטיילים. בחלק הצפוני של צרפת, נורמנדי – Normandy, פה דה קאלה (Nord-Pas de Calais) וגם פיקארדי (Picardy) הם מקומות בצרפת הנמצאים אף הם על מפת הטיולים וכמובן החלקה הצפון מזרחי שלה, הכולל את כמה מהנקודות היפות ביותר בצרפת – אלזס לוריין (Alsace Lorraine) וחבל שמפיין ארדן (Champagne Ardenne שגם הם מצדיקים ביקור.

 

אטרקציות שכדאי לשלב בחופשה

יש לא מעט סיבות מדוע כדאי להגיע אל צרפת, ומדוע כדאי לעשות את זה עם הילדים. העיקרית שבהן קשורה למגוון הרחב מאד של האטרקציות שמציעה המדינה המקסימה הזו כבר לא מעט שנים.

ערים גדולות ויפות

הערים הבולטות של צרפת הן גולת הכותרת שלה והן ללא ספק מספקות את כל מה שצריך לחופשה עם הילדים. הן נוחות, נגישות מאד ויש בהן מבחר עצום של אפשרויות בכל הקשור לפתרונות לינה, קולינאריה וכמובן נקודות עניין ואטרקציות. אי אפשר להזכיר את צרפת מבלי לציין את פריז, עיר הבירה שלה. פריז, המכונה גם "עיר האורות", ידועה אמנם כעיר רומנטית מאד, כזו המושכת אליה זוגות רבים בירח דבש או בכל תקופה אחרת בחיים, אך היא ללא ספק מתאימה גם למשפחות עם ילדים. מלבד מגדל אייפל המפורסם שהביקור בו הוא בגדר חובה, גם שער הניצחון המרשים מצדיק עצירה וכדאי לצאת אל שייט על נהר הסיין כדי להתרשם מיופייה של העיר מזווית קצת שונה. אם הילדים גדולים מספיק, מומלץ לעשות זאת בשעות החשיכה, אז העיר צבעונית ויפה. גני לוקסמבורג מצדיקים גם הם עצירה וכמובן ארמון ורסאי המפורסם, שנמצא מחוץ לעיר (במרחק של 20 ק"מ בלבד). עיר יפה נוספת, שגם בה כדאי לעצור היא העיר בורדו, שידועה בזכות היינות שלה אך גם בזכות האתרים ההיסטוריים המעניינים. העיר ליון, עיר גדולה ועתיקה מאד, מציעה חלק עתיק היסטורי מיוחד במינו ולעיר שטרסבורג מגיעות משפחות רבות כדי לחוות את האווירה הייחודית שיש לה להציע. בדרום צרפת שוכנת עיר מקסימה, העיר מונפלייה (Montpellier) ובמערב צרפת העיר העיר נאנט (Nantes) מצדיקה גם היא עצירה.

 

הריביירה הצרפתית

אם בעבר משכה אליה הריביירה הצרפתית אך ורק את העשירים שבחבורה, הרי שכיום הסיפור הוא אחר ומגיעות אליה כל שכבות האוכלוסייה. משפחות עם ילדים, היוצאות לטיול בצרפת, נוהגות לא אחת לעצור באזור היפהפה הזה ולחוות אותו לעומק למשך כמה ימים או יותר. החופים המקסימים לאורך הריביירה הם אולי גולת הכותרת שלה והם מושכים אליה חובבי ספורט ימי וגם לא מעט יאכטות של עשירים ומפורסמים, שאותן אפשר לראות מקרוב. העיר ניס היא נקודת עצירה נפלאה באזור הזה וגם העיר אביניון (Avignon) והעיר פאלה דה פאפה (Palais des Papes), שכפי שניתן לנחש משמה קשורה לאפיפיורים (היתה מקום מושבם לפני שעברו להתגורר בוואתיקן). עוד באזור הזה אפשר למצוא גם כפרים קטנים ויפים, כמו אזה (Eze) וגורדון (Gourdon) שמציעים, מלבד האווירה בהם, גם תצפית מרהיבה. העיירות סן טרופז וקאן המפורסמת נמצאות גם הן בריביירה הצרפתית וכדאי לעצור בהן לשיטוט ולו כדי לחוש מקרוב את הקסם ואת השובל, שמותירים מאחוריהם כל המפורסמים והעשירים…

 

טבע ופארקים

ועכשיו, הגיע הזמן לצאת מהערים ומהאזורים האורבניים יותר של צרפת, אל הטבע ואל הפארקים המרהיבים שיש בה, לרבות פארקי השעשועים שלה. הידוע מכולם הוא כמובן יורודיסני שבפריז, המוכר כאחת האטרקציות הפופולאריות ביותר בקרב משפחות עם ילדים, אך לא רק. הוא מושך אליו משפחות ישראליות רבות ומשפחות מאירופה ומכל העולם, למעשה, והוא מציע חוויה נפלאה לכל הגילאים. אפשר להגיע אליו ברכבת ישירות מפריז ולבלות בו יום שלם, או למי שרוצה להקדיש לו כמה ימים (מומלץ מאד) ללון בקרבתו. יש בצרפת גם כמה אתרי טבע יפים ופארקים לאומיים שמתאימים לביקור עם הילדים, כאלה המציעים כמה מהנופים היפים ביותר במדינה. אחד מהם הוא הפארק הלאומי ונואה (Vanois National Park), שפסגת ההר הגבוה ביותר בו מגיעה לכ – 3,855 מטרים. גם הפארק הלאומי שבפירנאים הצרפתיים, שנמצאים בחלקה הדרומי של צרפת, ידועים כאזור מקסים ואפשר למצוא בהם מבחר של פעילויות המתאימות גם לילדים. למשפחות המעוניינות לבקר בצרפת בחורף ולשלב גם סקי, המון בלאן (Mont Blanc) הוא מקום מתאים לעצור בו ולו כדי ליהנות מחופשת סקי מהסרטים יחד עם כל הילדים. 

ואם כל זה לא הספיק לכם, תמצאו בצרפת פארקי שעשועים נוספים. רשת ווליבי (Walibi) מציעה שלושה פארקים מקסימים, המתאימים בעיקר לילדים גדולים יותר בשל המתקנים שבהם: Walibi Rhone-Alps, Walibi Sud-Ouset והפארק The Music Battle. פארקים מאתגרים ומיוחדים נוספים שייכים גם הם לשתי רשתות ידועות – הפארקים של אוונטור (Avanture) והפארקים של לה אקרובוי (Les Acrobois). במרחק של 300 ק"מ מפריז נמצא אחד הפארקים הנושאיים הפופולאריים ביותר בצרפת, הלא הפארק פוטורוסקופ (Parc du Futuroscope). כדי ללמוד מעט על צרפת ועל ההיסטוריה שלה כדאי מאד לשלב עצירה בפארק פיי-דה-פו (Puy du Fou) ובפארקי הדינוזאורים Dino-Zoo והפארק הפרה-היסטורי Parc de Prehistoire de Bretagne.

 

להחכים וללמוד במוזיאונים של צרפת

מרבית המוזיאונים המעניינים של צרפת, לפחות אלה המתאימים לביקור עם הילדים, נמצאים בפריז. חלקם מתמקדים באמנות, אחרים בטבע ובהיסטוריה ויש את אלה שמציעים נקודות מבט מעניינות על נושאים אחרים. ביקור במוזיאונים לא מתאים לכל גיל ולכל משפחה והשיטוט בהם מצריך סבלנות רבה. חשוב מאד לקחת בחשבון את העניין ולבחור נכון את המוזיאונים, המשולבים בחופשה. מומלץ שלא להעמיס על הילדים במוזיאונים ולחפש בעיקר את אלה המיוחדים והמעניינים יותר ולו כדי למשוך את תשומת ליבם.

 

מוזיאון מאדם טוסו / מוזיאון השעווה (Grevin Wax Museum)

המוזיאון הזה הוא בהחלט בגדר חובה. הוא נמצא ברובע התשיעי של פריז על גדות נהר הסיין והוא מושך אליו מבקרים רבים לאורך כל השנה וכמובן לא מעט משפחות עם ילדים. בעת השיטוט בו אפשר לראות מקרוב דמויות מוכרות ואהובות (וגם כאלו שפחות) ולהצטלם איתן כאשר עומדים צמוד צמוד. מתוארות במוזיאון כמה סצנות חשובות ששינו, בין היתר, את פני העולם, לרבות זו המתארת את ניל ארמסטרונג שהולך על הירח. הילדים לא בהכרח יזהו אותה אך זוהי בהחלט הזדמנות להפגיש אותם עם מעט היסטוריה ואבק של כוכבים.

 

מוזיאון האמנות Petit Palais

הוא אמנם איננו הבחירה הטבעית והראשונה בקרב משפחות עם ילדים, אך הוא בהחלט שווה עצירה. מוזיאון האמנות הזה, שברובע השמיני של פריז, נמצא בתוך ארמון קטן. יש בו סיורים, המותאמים לילדים, ומומלץ להזמין להם מקום מראש ולו כדי לחוות אותו במלואו.

 

מוזיאון דאלי (Espace Dali)

המוזיאון הזה, וכפי שניתן לנחש, מוקדש ליצירותיו של האמן הידוע סאלבדור דאלי. הוא מציע את עולמו המופלא של האמן וכולל אוסף מרשים של עבודותיו שנע בין ציורים ועד פסלים. המוזיאון נמצא ברובע מונמרטר, שהוא לכשעצמו מצדיק ביקור ונקודת התחלה נפלאה לטיול עם הילדים.

 

מוזיאון הקסמים (Musee de la Magie)

המוזיאון האחר הזה מוקדש כולו לקסמים ולתחבולות, מהמאה ה-18 ואילך. הקסמים היו מאז ומתמיד סוג של בידור ואפשר לצפות בהם, במוזיאון הזה, כפי שבאו לידי ביטוי לאורך ההיסטוריה. מוזיאון הקסמים מתאים גם למבוגרים ולא רק לילדים ואפשר לשוטט בו בהנאה בכל שבעת החדרים שבו, העמוסים בחפצים שונים, לרבות שרביטים וכובעי מכשפים. הביקור כולל גם מופע קסמים חי, שנערך במקום, שהוא לכשעצמו חוויה נפלאה לילדים. המוזיאון פתוח אך ורק בשבתות, בימי ראשון ובימי רביעי מהשעה 14 בצהריים ועד 19 לפנות ערב.

 

המוזיאון הלאומי הצרפתי להיסטוריה של הטבע (Museum National d'Histoire Naturelle)

הגדה השמאלית של פריז מתהדרת באטרקציות רבות, בהן מגדל אייפל ובית הקברות מונפארנס הידועות. המוזיאון הלאומי הצרפתי להיסטוריה של הטבע הוא אטרקציה נהדרת נוספת באזור הזה שאסור לפספס. הוא נמצא בגנים הבוטניים וכולל מערך אקלקטי של תכנים, המעניינים את בני כל הגילאים. אפשר למצוא בו מאובנים ושלדים המתוארכים במאות שנים, גן חיות עם חיות בר ואפילו פלמינגו והפתעות נוספות. נעליים נוחות הן בגדר חובה, שכן הביקור בגן מצריך כמה שעות ולו כדי ליהנות מכל מה שהוא מציע.

 

מוזיאון המדע (Cite des Scienced et de I'lndustrie)

המוזיאון הזה הוא עוד פלא בעיר, שמתאים במיוחד למשפחות עם ילדים. החיסרון שלו הוא מיקומו, בפאתי פריז, ברובע ה-19, אך למי שמוכן לעשות את הדרך עד לשם מוצעת חוויה בלתי רגילה. זהו אחד המוזיאונים הבודדים בפריז שמרכז עבור הילדים תכנית עמוסה בתכנים בתחום המדע והוא מחולק לשני חלקים המכוונים לילדים בגילאים שונים. החלק הראשון מיועד לילדים בגילאי שנתיים עד 7 ואילו החלק השני לילדים בגילאי 5 עד 12. באגף זה של המוזיאון הילדים לומדים על מדע, על תעשייה ועל מסעות החיים השונים באמצעות משחקים ופעילויות. המוזיאון לוקח את הילדים למסע בחלל והילדים יכולים לשחק זה עם זה ו"על הדרך" ללמוד על כך לא מעט. ההורים חופשיים בינתיים ליהנות משאר המוזיאון ולהיות בראש שקט שהילדים במקום בטוח ובעיקר גם מהנה.

 

מוזיאון הצבא (Musee de I'Armee)

הרושם הראשון שמקבלים במוזיאון הזה הוא שהוא איננו מתאים לילדים. אולם, בעת השיטוט בו מגלים הפתעות אחרות וממצאים מעניינים מאד שיכולים לרתק את הילדים. יש בו למעלה מ-500,000 ממלאים שהשתמרו מתקופות לחימה שונות, שמלמדים רבות על ההיסטוריה של המלחמה ושל הצבאות. כדאי מאד לצאת לחצר הראשית של המוזיאון, היכן שהילדים יכולים להתרוצץ קצת ולגעת גם במיצגים השונים. אפשר לראות במוזיאון קאנואים, אפודי פלדה, חרבות, מגנים וכלים נוספים שנדמה שלקוחים מספרי אגדות.

 

מרכז פומפידו (Centre Pompidou)

ברובע הרביעי של פריז נמצא אחד המוזיאונים המעניינים בעיר וגם אטרקציה מתויירת מאד ואהובה על לא מעט משפחות עם ילדים. מרכז פומפידו מציג תערוכות אינטראקטיביות שונות ואפשר לבלות בו שעות ארוכות. בקומה השישית של המרכז מגלים את נופיה המרהיבים של פריז וכדאי לעצור לקפה קצר או לשוקו מחמם (לילדים) בבית הקפה ששם. המוזיאון עצמו נותן מקום של כבוד לאמנות המודרנית והוא מציג אותה מזוויות שונות.

אז מה היה לנו עד עכשיו?